lördag 27 december 2008

Jul i Brännehylte

Lillejulafton åkte jag, mamma och pappa upp till Småland och Brännehylte där min faster Birgitta, farbror Lasse och kusin Johan bor.

Birgitta försökte lära mig att blåsa ut ljusen. Men det ville jag inte.


Det är så roligt att busa med Birgitta.





Dagen efter var det äntligen julafton. I deras gillestuga finns en fåtölj där armstödet hela tiden ramlar av. Oj! Jag trodde det var jag som tog sönder det. Undrar om tomten ger dem en ny stol.


Hmm, det där godiset ser intressant ut. Fint papper på kolorna. Undrar om man får ta en.


Redan innan lunch fick jag min första julklapp och det var Skopis (även kallad Poski av mig), Byggare Bobs grävskopa. Åh vad glad jag blev. Han är redan en stor favorit.


När det var dags för lunch så kom farfar, Ingrid och kusin Marie också. I Småland doppar de i grytan, men min macka åt jag som vanligt.


Sen fick jag ta upp några paket, som tomten hade lämnat i förväg. Jag fick en fin spis av farfar och Ingrid med katruller och matlagningsbestick.





Sen kom äntligen tomten. Jag satt i Birgittas knä och tittade storögt på honom när han kom ner för trappan. När han hade ett paket från mig gick jag fram och tackade allvarligt. Jag var inte alls rädd, bara tagen av stunden. Tänk att få träffa tomten. Jag fick massor av fina paket.


Jag sov inte middag den dagen. Klockan halv sju somnade jag i Birgittas famn så jag missade middagen. Halv fyra morgonen efter gick jag och mamma upp och drack välling. Sen sov vi några timmar till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en härlig jul och tack för alla fina klappar. Hoppas vi ses snart, jag saknar min lilla busunge. Kramar till er alla.
Birgitta